Storbyferie i Roma

Reise rundt i Roma

Roma er en by som inviterer til utforskning, og med sin rike historie, fantastiske arkitektur og levende kultur er det forståelig at du vil oppleve mest mulig. Men hvordan navigerer du effektivt i Den evige stad? Å komme seg rundt i Roma kan virke utfordrende ved første øyekast, men med litt kunnskap om byens transportalternativer blir din italienske reiseopplevelse både smidig og behagelig.
Av Arnt Inge Botnfjord
Publisert: 3. mai 2025

Romerne selv bruker en kombinasjon av transportmetoder, og du vil sannsynligvis gjøre det samme. Den historiske kjernen er overraskende kompakt og gangvennlig, men når du trenger å dekke større avstander har Roma et omfattende nettverk av offentlig transport, drosjetjenester, og alternativer for sykling. La oss se nærmere på de forskjellige måtene du kan reise rundt i Roma, slik at du kan planlegge en effektiv og hyggelig byferie.

Offentlig transport

Romas offentlige transportsystem administreres av ATAC og integrerer metro (T-bane), busser, trikker og flere bybanelinjer som opererer innenfor byens grenser. Alle disse transportmidlene er brukbare med samme billettsystem innenfor én enkelt takstsone.

T-bane (Metro)

Romas metro består av tre hovedlinjer som gir effektiv transport mellom viktige destinasjoner i byen:

  • Linje A (Oransje): Betjener populære turistområder som Vatikanmuseene (Ottaviano eller Cipro) og Spansketrappen (Spagna)
  • Linje B (Blå, med en B1-gren): Passerer blant annet Colosseum (Colosseo)
  • Linje C (Grønn): Nyere linje som forbinder østlige deler av byen

Metroens dekning av det tette historiske sentrum er begrenset på grunn av utfordringene med utgraving nær arkeologiske steder, men den er utmerket for å reise mellom knutepunkter. Togene går generelt ofte, omtrent hvert 5-10 minutt på dagtid. Driftstidene er vanligvis fra 05:30 til 23:30 søndag til torsdag, og utvides til 01:30 på fredager og lørdager.

I likhet med mange europeiske hovedsteder kan Romas metro bli svært overfylt, spesielt i rushtiden. Vær forberedt på trengsel på populære strekninger og nær turistattraksjoner.

Buss

Bussnettverket i Roma er utrolig omfattende og dekker praktisk talt hele byen, inkludert de trange gatene i det historiske sentrum der metroen ikke når. Dette gjør busser essensielle for å nå mange steder. Systemet har imidlertid sine utfordringer – Romas tunge trafikk resulterer ofte i trege reisetider og forsinkelser, og bussene kan bli ekstremt overfylte.

Nyttige ruter for turister inkluderer:

  • 40 Express: En hurtigrute mellom sentrale områder
  • 64: Forbinder Termini stasjon med Vatikanet
  • 75: Betjener strekningen Termini-Colosseum

Bussene opererer daglig fra rundt 05:30 til midnatt. Et nettverk av nattbusser (merket med ‘N’) dekker hovedruter etter midnatt til den vanlige tjenesten gjenopptas. Bussholdeplasser har tydelig informasjon om hvilke ruter som betjenes og store destinasjoner langs hver rute.

Trikk

Roma har et mindre trikkenettverk bestående av seks linjer. Selv om de tilbyr en generelt jevnere og mer komfortabel tur enn busser, er dekningen begrenset. Trikkelinje 8, som forbinder Trastevere-området med Largo di Torre Argentina (nær Pantheon), er spesielt nyttig for besøkende. Trikkene opererer på samme tidsplan som busser, fra 05:30 til midnatt daglig, med nattbusser som dekker rutene etterpå.

Billetter og betalingsmetoder

Et enhetlig billettsystem (Metrebus) dekker alle ATAC-tjenester innenfor Roma. Det er absolutt nødvendig å kjøpe billetter før ombordstigning og validere dem korrekt ved starten av reisen for å unngå betydelige bøter. Her er de viktigste billettypene:

BIT (Biglietto Integrato a Tempo):

  • Standard enkeltbillett koster €1,50
  • Gyldig i 100 minutter fra første validering
  • Tillater ubegrensede overganger mellom busser og trikker
  • Gir kun én reise på metrosystemet (du kan bytte linjer på Termini uten å gå ut av sperrene)
  • MultiBIT-billett som samler 10 BIT-er er tilgjengelig for €15

Tidsbaserte pass for ubegrenset reise:

  • Roma 24H: €7,00 (gyldig i 24 timer)
  • Roma 48H: €12,50 (gyldig i 48 timer)
  • Roma 72H: €18,00 (gyldig i 72 timer)
  • CIS (Carta Integrata Settimanale): Et ukentlig pass som koster €24,00, gyldig i 7 påfølgende kalenderdager

Hvor kan du kjøpe billetter:

  • Billettmaskiner på alle metrostasjoner og ved noen store buss-/trikkeholdeplasser
  • Bemannede ATAC-billettluker på store metrostasjoner
  • Tabacchi-butikker (merket med en hvit ‘T’ på blå bakgrunn)
  • Aviskiosker (edicole)
  • Partner-apper
  • Online via myAtac (kan kreve henting eller lasting på et kort)

Merk at billetter vanligvis ikke kan kjøpes ombord på busser eller trikker.

Validering: Validering er obligatorisk. På din første reise med en billett eller et pass, må du validere det. På busser og trikker, sett inn billetten i de små gule eller røde valideringsmaskinene som er plassert nær dørene. For metroen, sett inn billetten i sporet på inngangssperren. Maskinen vil stemple dato og klokkeslett, og starte gyldighetsperioden. Behold den validerte billetten din under hele reisen, da inspektører utfører tilfeldige kontroller. Unnlatelse av å vise en validert billett resulterer i store bøter (€50-€100+).

Moderne betalingsalternativer:

  • Kontaktløs (Tap&Go): Du kan betale direkte med et kontaktløst kreditt-/debetkort eller en mobilbetalingstjeneste (Apple Pay, Google Pay) ved metroporter. Systemet beregner automatisk den beste prisen basert på dine trykk innenfor en 24-timers periode.
  • Smarttelefon-apper: Flere apper lar deg kjøpe og validere ATAC-billetter direkte på telefonen din. Populære alternativer inkluderer MooneyGo (tidligere MyCicero), TicketAppy, DropTicket, Tabnet og Telepass Pay.

Roma Pass: Roma Pass (tilgjengelig for 48 eller 72 timer) kombinerer gratis inngang til en eller to store attraksjoner med ubegrenset bruk av ATACs kollektivtransportnettverk. 48-timers passet koster rundt €33-€36,50, og 72-timers passet rundt €53-€58,50. Merk at det ikke dekker flyplasstransport fra Fiumicino.

Hvilket billettvalg du bør ta avhenger av reiseplanen din. BIT-billetter er gode for sporadiske reiser, mens tidsbaserte pass gir verdi hvis du planlegger å ta metroen hyppig.

Taxi i Roma

Drosjer er et praktisk, om enn dyrere, alternativ for å reise rundt i Roma, spesielt når du er sliten etter en lang dag med sightseeing eller har tidsbegrensninger.

Offisielle drosjer

De offisielle drosjene i Roma er hvite og lett gjenkjennelige med et «TAXI»-skilt på taket og Romas våpenskjold på fordørene. Her er hva du trenger å vite:

Finne en drosje:

  • Drosjer finnes på mange anviste holdeplasser over hele byen (nær store piazzaer, stasjoner, landemerker)
  • De kan ringes på telefonnumre som 06 3570, 06 6645, eller byens sentralnummer 060609
  • Å praie en drosje i bevegelse på gaten er mindre vanlig og ofte vanskelig
  • Drosje-apper som FreeNow er mye brukt og tillater bestilling og prisestimering

Priser og kostnader:

  • Reiser innenfor byen belastes vanligvis med taksameter
  • Det er en startavgift som varierer etter tid og dag:
    • €3 på hverdager 06:00-22:00
    • €5 på søndager/helligdager
    • €7 om natten 22:00-06:00
  • Prisen øker deretter basert på tilbakelagt distanse, ved hjelp av et trinnvis system (Tariffa 1, 2, 3)
  • Tid brukt stillestående eller i sakte trafikk kan også øke kostnaden
  • Sørg for at sjåføren starter taksameteret (på Tariffa 1) når du starter reisen

Tillegg:

  • Ekstra kostnader kan påløpe for bagasje utover det første stykket (€1 hver)
  • Drosjer bestilt via telefon (€3,50 – taksameteret starter ved utsending)
  • Reiser som starter fra Termini stasjon (€2)

En typisk tur innenfor sentrale områder kan koste mellom €7 og €15, avhengig av avstand og trafikk. Tips er ikke obligatorisk, men settes pris på for god service; en liten avrunding eller noen få euro er vanlig for byturer.

Uber i Roma

Uber opererer annerledes i Roma enn i mange andre byer:

  • Ubers primære tilbud i Roma er den mer premium Uber Black-tjenesten, som bruker lisensierte profesjonelle sjåfører (NCC)
  • Standard UberX er ikke lovlig operativ i byen
  • Uber-appen kan brukes til å bestille vanlige lisensierte drosjer (Uber Taxi), med priser basert på taksameter pluss potensielle app-gebyrer
  • Uber Black-priser vises på forhånd i appen, men er underlagt dynamisk prising basert på etterspørsel
  • Tjenesten er tilgjengelig 24/7 via appen, hovedsakelig konsentrert i sentrale Roma

Oppfatningen av Uber som et budsjettvennlig samkjøringsalternativ stemmer ikke i Roma på grunn av regulatoriske begrensninger. Mens appen tilbyr bekvemmelighet for bestilling og betaling, representerer offisielle drosjer, spesielt når de bestilles gjennom apper som FreeNow eller til og med Uber Taxi, ofte bedre verdi for pengene eller har bredere tilgjengelighet over hele byen.

Gå og sykle i Roma

Til fots i Roma

Romas historiske kjerne er usedvanlig gangvennlig, og å utforske til fots er ofte den mest givende måten å oppleve atmosfæren og oppdage skjulte hjørner på. Mange store landemerker som Pantheon, Trevifontenen, Piazza Navona, Spansketrappen, Campo de’ Fiori, Colosseum og Forum Romanum ligger relativt tett samlet, noe som gjør det mulig å gå mellom dem.

Til tross for den sentrale kjernens gangvennlighet, innebærer det å dekke hele byen til fots betydelige avstander. Det tar for eksempel omtrent en time å gå fra Termini til Vatikanet. Utbredelsen av brosteinsgater krever bruk av komfortable, støttende sko – dette er absolutt ikke stedet for nye eller ustabile sko!

Selv som fotgjenger er årvåkenhet angående trafikk (biler, scootere) viktig. Bruk av kartapper som Google Maps eller Citymapper kan hjelpe med å planlegge ruter og estimere gangtider. Å kombinere gange med offentlig transport er ofte en praktisk strategi for å kunne oppleve byens sjarm til fots uten å bli utslitt.

Sykling og elektriske sparkesykler

Sykling i Roma representerer en betydelig avveining mellom bekvemmelighet og sikkerhet. App-baserte delingsordninger gir tilgang til elektriske sykler (el-sykler) og elektriske sparkesykler (monopattini). Store leverandører inkluderer Lime, Dott, Helbiz, Bird og Tier. Kjøretøy lokaliseres og låses opp ved hjelp av de respektive appene.

Kostnader:

  • Prisingen innebærer vanligvis en opplåsingsavgift (€0,50 – €1,00) pluss en per-minutt-avgift (€0,10 – €0,28)
  • Helbiz og Dott tilbyr noen ganger lavere per-minutt-priser
  • Dags-, ukes- eller månedspass, samt kun opplåsingspass, er ofte tilgjengelige

Sikkerhetshensyn: Romas kjøremiljø er utfordrende for syklister med:

  • Tung trafikk og noen ganger aggressiv kjøreatferd
  • Mange brosteinsgater (sanpietrini) som skaper humpete og potensielt farlige overflater
  • Ofte utilstrekkelig eller dårlig vedlikeholdt sykkelinfrastruktur

Mens Roma investerer i å forbedre sykkelstier, inkludert prosjekter som GRAB (Great Bicycle Ring Route), er fremgangen pågående, og mange ruter innebærer fortsatt å dele veier med tung trafikk. Separerte sykkelstier tilbyr den høyeste sikkerheten, men er ikke allestedsnærværende.

Hvis du velger å sykle, husk at:

  • Ekstrem forsiktighet og defensiv sykling anbefales sterkt
  • Hjelm er kun obligatorisk for tradisjonell sparkesykkelutleie, men anbefales alltid
  • Å sykle på fortau er generelt forbudt
  • Parkering må gjøres ansvarlig i anviste områder for å unngå bøter

Dette alternativet passer best for selvsikre syklister som er klar over de iboende risikoene. For de fleste besøkende er sykling mest egnet i områder med lavere trafikk eller i parkområder som Villa Borghese.

Sightseeingbusser

Hop-on hop-off sightseeingbusser er et populært alternativ for turister som ønsker å få oversikt over Romas viktigste severdigheter samtidig som de bruker bussene som transportmiddel. Disse åpne dobbeltdekkerbussene opererer på faste ruter designet for turister, og passerer store attraksjoner med lydkommentarer ombord på flere språk. De fungerer både som transport langs ruten og en guidet turoversikt.

Merk at sightseeingbussene er atskilt fra ATACs offentlige transportsystem og krever egne spesifikke billetter.

Operatører: Flere selskaper tilbyr hop-on hop-off tjenester i Roma, inkludert:

  • Big Bus Tours
  • City Sightseeing
  • IOBus (ofte merket «I Love Rome»)
  • Green Line Tours
  • Roma Cristiana (inkludert i Omnia Card)

Priser og billetter:

  • Billetter selges vanligvis som pass gyldige for en bestemt varighet (f.eks. 1-dags, 24 timer, 48 timer, 72 timer)
  • Passene tillater ubegrenset på- og avstigning ved anviste stopp i gyldighetsperioden
  • Prisene starter generelt rundt €22-€33 for et 1-dags eller 24-timers pass
  • Prisene øker for lengre varigheter
  • Enkeltrunde- eller kun ettermiddagsbilletter kan også tilbys av noen operatører
  • Kombinasjonstilbud som samler bussturen med attraksjonsinngang er vanlige

Vanlige stopp og ruter: Rutene dekker vanligvis store landemerker som:

  • Colosseum
  • Forum Romanum
  • Circus Maximus
  • Piazza Venezia
  • Vatikanstaten
  • Trevifontenen
  • Spansketrappen
  • Termini Stasjon

Det er viktig å sjekke det spesifikke kartet til den valgte operatøren for nøyaktige stopp og rutevariasjoner, da disse kan endre seg og ha ulike dekning avhengig av selskapet.

Sightseeingbussene er særlig nyttige for førstegangsbesøkende som ønsker å få en rask oversikt over byen, for reisende med begrenset mobilitet, eller når du bare trenger en pause fra gåing i den varme italienske solen. De er også en god måte å orientere seg på før du deretter utforsker interessante områder mer grundig på egen hånd.


Å navigere gjennom Roma krever en kombinasjon av transportalternativer. Den historiske kjernen er best utforsket til fots, mens T-bane, busser og trikker gir effektive forbindelser til områder lenger unna. Drosjer tilbyr bekvemmelighet når offentlig transport ikke er praktisk, mens sightseeingbusser gir en enkel introduksjon til byens viktigste landemerker.

Med denne kunnskapen om hvordan du kan reise rundt i Roma, er du godt forberedt til å nyte alt Den evige stad har å tilby. Husk at selv om det eksisterer et omfattende transportsystem, er noe av gleden ved Roma nettopp å gå seg bort i de sjarmerende gatene og oppleve byens autentiske atmosfære. God reise!