Reise rundt i Edinburgh

Edinburgh er en kompakt og sjarmerende by hvor mye av opplevelsen ligger i å oppdage de historiske gatene, smugene og de vakre bygningene. Den skotske hovedstaden har et effektivt kollektivtransportsystem som gjør det enkelt å komme seg rundt, selv om mange av byens attraksjoner ligger innenfor gangavstand fra hverandre. Enten du ønsker å utforske den historiske Old Town med sine brosteinsgater, den elegante georgianske New Town, eller du vil ta turen til havnebydelen Leith, så har Edinburgh transportløsninger som passer for enhver reisende.
Av Arnt Inge Botnfjord
Publisert: 2. mai 2025

Den kompakte bystrukturen gjør at du faktisk kan oppleve mye av Edinburgh til fots, noe som absolutt er å anbefale for å virkelig kjenne på byens atmosfære. Men når bena blir slitne eller du skal til områder utenfor sentrumskjernen, finnes det mange alternativer for å reise rundt i Edinburgh. I denne guiden får du all informasjon du trenger for å komme deg rundt i byen på en enkel og kostnadseffektiv måte.

Offentlig transport

Edinburghs offentlige transportsystem er velutbygd og pålitelig. Byen har et omfattende bussnettverk, en trikkelinje, og gode forbindelser til omkringliggende områder. De fleste offentlige transportmidler drives av Lothian Buses, et offentlig eid selskap som har hovedansvaret for kollektivtransporten i byen.

Buss

Lothian Buses driver et omfattende nettverk som dekker hele Edinburgh og strekker seg inn i den omkringliggende Lothian-regionen. Busstjenestene er kjent for å være pålitelige og effektive, noe som gjør dem til ryggraden i byens kollektivtransport.

Priser og betaling (gyldig per april 2025):

  • Enkeltbillett: £2.20 for voksne og £1.10 for barn innenfor bysonen
  • City DAY Ticket: £5.50 for voksne og £2.75 for barn, gir ubegrenset reise hele dagen på alle dagbusser innenfor bysonen
  • City LATE Ticket: £5.00 for voksne, for ubegrenset reise på bybusser etter kl. 18:00, inkludert nattbussruter
  • Network DAY Ticket: £12.50 for voksne og £6.25 for barn, dekker ubegrensede reiser på alle Lothian-busser (inkludert Airlink flyplassbuss og nattbusser) samt hele trikkelinjen

Betalingsmåter:

  • Kontanter: Aksepteres på busser, men du må ha nøyaktig beløp da sjåførene ikke gir vekslepenger
  • Kontaktløs betaling: Tæpp ditt kontaktløse bankkort, kredittkort eller smarttelefon/smartklokke med Apple Pay eller Google Pay
  • TapTapCap: Et smart system for daglig og ukentlig pristak ved bruk av kontaktløs betaling. Bare tæpp det samme kontaktløse kortet eller enheten hver gang du går om bord på en buss. Systemet beregner automatisk den billigste prisen med et daglig tak på £5.00 (City Day Cap) eller ukentlig tak på £24.50 (City Week Cap, mandag til søndag)
  • Mobilapp: Last ned den offisielle Lothian-appen for å kjøpe ulike billetter på forhånd

For lengre opphold kan det være verdt å skaffe et Ridacard, et påfyllbart smartkort som tilbyr ubegrenset reise på Lothian-busser og hele trikkenettverket. Per april 2025 koster et Ridacard £24.50 for 1 uke, £73.00 for 4 uker, eller £700.00 for et årskort. Dette krever vanligvis et besøk til et Lothian TravelHub.

Bussene i Edinburgh er hyppige, spesielt på hovedrutene gjennom sentrum hvor de kan komme så ofte som hvert 5.-10. minutt på dagtid. Nattbusser (NightBus) kjører på viktige ruter etter midnatt, vanligvis med 30 minutters intervaller.

Trikk

Edinburgh Trams er en moderne, behagelig transportmåte som forbinder lufthavnen med sentrum og videre til havnebydelen Leith/Newhaven. Trikkelinjen ble utvidet i de senere årene og tilbyr nå en praktisk måte å reise gjennom byen.

Rute: Trikken går fra flyplassen via flere viktige steder, inkludert Edinburgh Gateway (togforbindelser nordover), Edinburgh Park (togforbindelser vestover/sentralt), Murrayfield Stadium, Haymarket stasjon, West End, Princes Street og St Andrew Square, før den fortsetter gjennom Leith til endestasjonen ved Newhaven.

Priser og betaling (gyldig per april 2025):

  • Reiser som starter eller slutter ved flyplassen krever en spesiell «Airport Zone»-billett: Voksen enkel £7.90, åpen retur £9.50 (ved kjøp fra billettautomater)
  • Du kan få litt rimeligere priser (£7.50 enkel / £9.25 retur) ved å kjøpe på forhånd via den offisielle nettsiden
  • For reiser innenfor bysonen (uten flyplassen) gjelder samme priser som på buss: £2.20 for voksne
  • Network DAY Ticket: £12.50 dekker alle trikker (inkludert flyplasssonen) og alle Lothian-busser for en dag

Viktig å merke seg: Billetter må kjøpes fra automatene på trikkeholdeplassen før du går om bord. Kontaktløs betaling aksepteres på automatene. Ridacard er også gyldige på trikken.

Trikkene går svært hyppig med avganger hvert 7. minutt i rushtiden (ca. 7-19) og hvert 10. minutt tidlig om morgenen og på kvelden. Første trikk går fra sentrum rundt kl. 5:30 og fra flyplassen rundt kl. 6:30, med siste avganger rundt kl. 23:00, avhengig av ukedag.

Tog

Mens Edinburgh ikke har et separat undergrunnssystem (T-bane), har byen to hovedtogstasjoner: Waverley (i sentrum mellom Old Town og New Town) og Haymarket (i West End). Disse stasjonene betjener hovedsakelig regionale og nasjonale togforbindelser, men det er få lokale toglinjer for reiser innen selve byen.

Taxi i Edinburgh

Edinburgh har et godt utviklet drosjenettverk, med både tradisjonelle «black cabs» og app-baserte tjenester som Uber og Bolt.

Tradisjonelle drosjer (Black Cabs)

De ikoniske svarte drosjene er tallrike i sentrale områder av Edinburgh. De kan praies på gaten når den gule «TAXI»-lampen er på, finnes på angitte drosjeholdeplasser (for eksempel ved Waverley Station og store hoteller), eller bestilles via telefon eller dedikerte apper fra selskaper som City Cabs og Central Taxis.

Prisinformasjon:

  • Prisene er strengt regulerte av Edinburgh byråd og følger taksameter
  • Startavgiften («flagfall») er £3.60 i standard dagtid (Takst 1) og dekker de første 450-500 meterne
  • Deretter påløper det ca. £0.30 per 150-190 meter
  • Prisene øker betydelig om kvelden, i helger (Takst 2 – £4.80 flagfall), og på helligdager/festperioder (Takst 3 & 4)
  • En kort tur innenfor sentrum kan koste £5-£10, mens lengre turer på tvers av byen vil koste mer
  • Betaling aksepteres via kontanter eller kort

En stor fordel med de tradisjonelle drosjene er at de kan bruke bussfelt, noe som potensielt sparer tid i rushtrafikken. De har også god plass og kan vanligvis ta opptil 5-6 passasjerer.

Uber og Bolt

Både Uber og Bolt har en sterk tilstedeværelse i Edinburgh og opererer døgnet rundt. Turer bestilles, spores og betales via deres respektive smarttelefonapper.

Prisinformasjon:

  • Prisene er dynamiske og påvirkes av etterspørsel (såkalt «surge pricing» i travle perioder), avstand og reisetid
  • Du får et prisoverslag på forhånd før du bekrefter turen
  • Generelt kan Uber og Bolt være konkurransedyktige med black cabs, og ofte rimeligere, spesielt utenfor perioder med høy etterspørsel
  • Gjennomsnittspriser for vanlige byruter (f.eks. til Waverley stasjon eller Edinburgh Castle) er estimert til rundt £10-£14 via UberX
  • Begge plattformene tilbyr ulike kjøretøytyper (standard, større XL, premium/executive, kjæledyrvennlig) til forskjellige priser

Valget mellom tradisjonelle drosjer og app-baserte tjenester kommer ofte an på personlig preferanse. Apper tilbyr forhåndsprising og kontantløs betaling, mens black cabs kan praies spontant på gaten og har fordelen med tilgang til bussfelt.

Gå og sykle i Edinburgh

Gå i Edinburgh

Edinburgh utmerker seg som en svært fotgjengervennlig by, særlig i de sentrale områdene Old Town og New Town. Mange av byens største attraksjoner ligger innenfor kort gangavstand fra hverandre, og å utforske til fots gir den beste muligheten til å oppleve byens unike atmosfære, arkitektur og de sjarmerende smågatene.

Old Town med sine trange smug («closes») og New Town med sine storslåtte plasser oppleves best når man vandrer rundt. Ved å gå får du sett detaljer i arkitekturen og oppdaget små, skjulte perler som du ellers ville gått glipp av.

Praktiske hensyn:

  • Komfortable, solide sko er avgjørende på grunn av alle brosteinsgatene og de bratte bakkene
  • Vær forberedt på skiftende skotsk vær – kle deg i lag og ha alltid regntøy tilgjengelig
  • Selv om sentrumskjernen er kompakt, kan det ta 30 minutter eller mer å gå til ytre bydeler som Leith eller Stockbridge

Sykle i Edinburgh

Sykling blir stadig mer populært i Edinburgh, og byen har et voksende nettverk av sykkelstier. Særlig hyggelig er det å sykle langs de trafikkfrie rutene ved Union Canal, Water of Leith og tidligere jernbanelinjer.

Den kuperte topografien kan være utfordrende for noen, men elektriske sykler (e-sykler) er tilgjengelige og kan gjøre opplevelsen mer behagelig.

Sykkelutleie:

  • Edinburghs offentlige sykkeldelingsordning (Just Eat Cycles) opphørte i 2021, men flere uavhengige sykkelbutikker tilbyr utleietjenester
  • Anbefalte utleiestasjoner inkluderer Leith Cycle Co, Cycle Scotland og Pedal Forth
  • Daglig leie for en standard hybridsykkel koster vanligvis rundt £25-£30, med rabatter ofte tilgjengelig for flerdagers- eller ukesleie
  • Elektriske sykler (e-sykler) er også bredt tilgjengelig for leie, til rundt £40-£50+ per dag
  • Leiepakker inkluderer vanligvis nødvendigheter som hjelm, lås og et grunnleggende reparasjonssett
  • Bevis på ID og et depositum (ofte £100-£200 via kreditt-/debetkort) er standardkrav
  • Bestilling på forhånd, særlig i de travlere vår- og sommermånedene (mai-september), anbefales sterkt

Guidede sykkelturer er også tilgjengelige og kan være en fin måte å utforske byen på to hjul med lokalkunnskap inkludert.

Sightseeingbusser

Hop-on-hop-off sightseeingbusser er en populær måte å få overblikk over Edinburgh på, særlig for førstegangsbesøkende. Disse bussene følger faste ruter som dekker byens viktigste attraksjoner, og du kan gå av og på så mange ganger du vil innenfor billettens gyldighetsperiode.

Leverandører: Flere selskaper driver disse tjenestene, inkludert det internasjonalt anerkjente City Sightseeing-merket (ofte drevet lokalt av Edinburgh Bus Tours, en del av Lothian-gruppen) og Bright Bus Tours.

Edinburgh Bus Tours tilbyr flere fargekodede ruter som fokuserer på forskjellige aspekter av byen:

  • City Sightseeing Red Route: Dekker de mest populære attraksjonene
  • Edinburgh Tour Green Route: Fokuserer på historiske og kulturelle høydepunkter
  • Regal Tour Blue Route: Inkluderer kongelige attraksjoner og monumenter

Priser og billetter:

  • Billetter selges vanligvis som 24-timers eller 48-timers pass
  • Et standard 24-timers voksenpass for en enkelt rute koster omtrent £18-£23
  • Fler-rute- eller flerdagerspass (f.eks. «The Grand Ticket» som dekker 3 ruter i 24/48 timer) og kombinasjonsbilletter som inkluderer attraksjonsinngang (f.eks. «Royal Edinburgh Ticket») er tilgjengelige til høyere priser
  • Tjenestene inkluderer vanligvis forhåndsinnspilt lydkommentar på flere språk eller live guider

Frekvens: Bussene går vanligvis hvert 10.-30. minutt, avhengig av årstid og rute. I høysesongen (mai-september) er frekvensen høyest, med avganger så ofte som hvert 10. minutt på de mest populære rutene.

Selv om sightseeingbussene er designet for turisme, kan de også fungere som en praktisk måte å reise mellom ulike attraksjoner på. De er imidlertid generelt dyrere enn vanlig offentlig transport og mer rettet mot opplevelse enn ren transport.


Edinburgh er en by som egner seg utmerket for utforskning, med et transportsystem som er vel tilpasset turisters behov. Enten du foretrekker å vandre gjennom de historiske gatene, hoppe på en lokal buss, ta trikken gjennom byen, eller sykle langs de mange sykkelveiene, så er det enkelt å reise rundt i Edinburgh.

For de fleste besøkende vil en kombinasjon av gange og offentlig transport være den mest kostnadseffektive og behagelige måten å oppleve denne sjarmerende skotske hovedstaden på. Med et Ridacard eller ved å benytte TapTapCap-systemet for kontaktløs betaling, kan du bevege deg fritt rundt i byen uten å bekymre deg for enkeltbilletter hver gang du skal reise.

For best mulig opplevelse, anbefales det å planlegge dine reiser på forhånd, spesielt hvis du besøker under festivaltiden i august når byen er på sitt mest travle og transportmidlene kan bli fulle.