Wiens transportsystem er faktisk kjent for å være et av Europas beste og mest pålitelige. Som nordmann vil du bli imponert over hvor enkelt det er å reise rundt i Wien, takket være et velutviklet kollektivnettverk, gode sykkelveier og et bysentrum som innbyr til utforskning til fots. I denne guiden får du en grundig gjennomgang av alle transportmulighetene, slik at du kan planlegge din reise med trygghet.
Wiens kollektivtransportsystem, hovedsakelig drevet av Wiener Linien, er usedvanlig høyt ansett for sin effektivitet, omfattende dekning, renslighet og sikkerhet. Dette gjør det til det vanligste og mest praktiske transportmiddelet for de fleste besøkende.
Systemet har en imponerende nettverkstetthet som til og med overgår Londons, og dekker hele byen med hyppige avganger. Kollektivtransporten i Wien er også miljøvennlig, med en betydelig andel drevet av fornybare energikilder.
U-Bahn er selve ryggraden i Wiens kollektivtransport og består av fem linjer (U1, U2, U3, U4 og U6) som gir rask og effektiv transport over hele byen. En sjette linje, U5, er under bygging. For den reisende er U-Bahn et fantastisk transportmiddel, da det kombinerer høy hastighet med god dekning av byens viktigste områder.
Frekvens og åpningstider: Togene går svært hyppig – hvert 3. til 5. minutt på dagtid, og enda oftere i rushtiden. I helger og på helligdager opererer U-Bahn døgnet rundt, noe som er perfekt for deg som ønsker å oppleve Wiens natteliv.
Mange stasjoner tilbyr også gratis Wi-Fi, noe som kan være praktisk for reisende som trenger å sjekke kart eller reiseruter.
Wien har et av verdens eldste og mest omfattende trikkenettverk, med hele 28-29 linjer. Trikkene er faktisk en ikonisk måte å reise på i Wien, og tilbyr ofte mer naturskjønne ruter enn U-Bahn. De er spesielt gode for kortere reiser og for å nå områder som ikke er direkte dekket av undergrunnsbanen.
For den som vil oppleve byen på en autentisk måte, gir trikketuren en fin mulighet til å se byens arkitektur og folkeliv på nært hold. Trikkene er dessuten enkle å bruke, med tydelig merking og annonsering av stoppesteder.
Wiens omfattende nettverk av 131 bussruter, inkludert Nightline-tjenester, utfyller U-Bahn- og trikkesystemene og sikrer grundig dekning av hele byen. Bussene er spesielt nyttige for å nå fram til områder som ikke har direkte tilgang til skinnegående transport.
Bussene i Wien er komfortable, punktlige og enkle å bruke. Mange av dem er også lavgulvbusser, noe som gjør dem tilgjengelige for alle reisende, inkludert de med barnevogn eller rullestol.
S-Bahn er forstadstogene som supplerer U-Bahn-nettverket. De kobler sammen byens ytre bydeler og tilbyr nyttige tverrbyruter. Det er ni S-Bahn-linjer som krysser byen, med «Stammstrecke» (kjernestrekningen) mellom Floridsdorf og Meidling som har svært høy servicefrekvens.
For reisende som ønsker å utforske områder utenfor sentrum eller som trenger å krysse byen raskt, er S-Bahn et utmerket valg. Standard Wiener Linien-billetter er gyldige for S-Bahn-reiser innenfor Wiens kjernesone (Sone 100).
Billettsystemet i Wien kan ved første øyekast virke komplekst, men er egentlig ganske enkelt når du først har forstått det. Her er de viktigste billettypene for turister:
Enkeltbillett: Koster €2,40 hvis den kjøpes på forhånd (f.eks. fra en billettautomat) eller €2,60 hvis den kjøpes på trikken. Den er gyldig for én reise i én retning, tillater overganger, men ingen avbrudd i reisen. Gyldigheten er vanligvis opptil 80 minutter for å fullføre reisen.
Tidsbaserte pass:
Vienna City Card: Tilgjengelig for 24, 48, 72 timer eller 7 dager. Den inkluderer gratis reise med kollektivtransport og mange rabatter på museer og attraksjoner. Ett barn under 15 år kan reise gratis med hver kortinnehaver. Prisene starter fra €17 for 24 timer.
Kjøpssteder og betaling: Billetter kan kjøpes fra flerspråklige billettautomater på U-Bahn- og S-Bahn-stasjoner, via Wiener Linien Online Ticketshop (WienMobil Ticketshop) eller WienMobil-appen, på Wiener Liniens billettkontorer og hos tobakksforretninger (Trafiken). Enkeltbilletter kan også kjøpes på trikker, men da kreves det noen ganger nøyaktig vekslepenger.
Viktig å huske: Papirbilletter som ikke er forhåndsvalidert, må stemples i de blå eller oransje valideringsmaskinene som er plassert ved inngangene til U-Bahn/S-Bahn-stasjoner eller inne i busser og trikker før den første reisen påbegynnes. Dette er et viktig punkt mange turister glemmer, og det kan resultere i bøter.
Barn under seks år reiser gratis, og reduserte priser er tilgjengelige for barn under 15 år.
Selv om Wiens kollektivtransport er utmerket, kan taxi være et praktisk alternativ, spesielt for reiser sent på kvelden, når du har mye bagasje, eller for grupper der kostnaden per person kan være sammenlignbar med individuelle kollektivtransportbilletter.
Drosjer finnes lett på anviste drosjeholdeplasser over hele Wien, eller de kan praies eller ringes etter. De er lett gjenkjennelige med sine typiske taxiskilt på taket.
Prisstruktur: Prisene er taksameterbaserte. Grunnprisen er omtrent €3,80 på dagtid og €4,30 om natten eller på søn- og helligdager. Kilometerprisen er rundt €0,95-€1,09 for de første 5 kilometerne, og synker litt deretter. Ventetid belastes også, og det kan være tilleggsgebyrer for telefonbestillinger eller ekstra passasjerer utover fire. En kort reise i byen koster vanligvis mellom €10 og €20.
Tips for kortere ventetid:
Turdelingstjenester som Uber og Bolt opererer også i Wien. Disse tjenestene kan ofte være litt rimeligere enn tradisjonelle drosjer.
Prisstruktur: Prisene for tjenester som Uber og Bolt varierer basert på etterspørsel, tid på døgnet og type tjeneste som velges. Prisen vises vanligvis i appen før du bekrefter turen. De er ofte sammenlignbare med eller litt billigere enn drosjer, men prisene kan øke i rushtiden. En typisk tur i sentrum vil koste mellom €30 og €40.
En fordel med disse app-baserte tjenestene er at du kan se prisen på forhånd, og det er ingen behov for kontanter eller å forklare destinasjonen din til sjåføren.
Wien er en bemerkelsesverdig fotgjenger- og sykkelvennlig by, med flere områder som er spesielt tilrettelagt for ikke-motorisert transport.
Wien er generelt en veldig gåvennlig by, spesielt den historiske Innere Stadt (1. distrikt) og de umiddelbart omkringliggende områdene. Mange av de sentrale historiske sonene er fotgjengervennlige, og det pågår kontinuerlig arbeid for å utvide fotgjengerområder ytterligere.
Fortauene er vanligvis romslige, og byen har mange parker og åpne plasser som gjør det behagelig å utforske til fots. Denne høye graden av gåvennlighet er ikke bare en hyggelig egenskap, men et praktisk middel for å komme seg rundt, spesielt når det kombineres med byens tette kollektivtransportnettverk.
Mange reiser, spesielt innenfor et bestemt distrikt eller mellom nærliggende kollektivtransportstopp, kan komfortabelt og hyggelig gjennomføres til fots, noe som reduserer behovet for transport for hver eneste bevegelse.
Wien har et velutviklet og kontinuerlig voksende sykkelnettverk, som for tiden strekker seg over 1660 kilometer. Dette nettverket inkluderer dedikerte sykkelveier, sykkelfelt på veien, delte stier og trafikkdempede soner. Mange enveiskjørte gater tillater også syklister å reise i begge retninger.
Terrenget i de fleste sentrale områder av Wien er generelt flatt, noe som gjør det gunstig for sykling. Infrastrukturen er god og blir stadig bedre, med fokus på å skape lange, trygge sykkelkorridorer.
Sykkelutleietjenester:
WienMobil Rad: Dette er Wiens primære offentlige bysykkelsystem, drevet av Nextbike på vegne av Wiener Linien. Det tilbyr over 3000 sykler tilgjengelig 24/7 fra et nettverk av over 185 faste stasjoner og ytterligere digitale stasjoner i alle 23 distrikter. Registrering er gratis, selv om et lite depositum (vanligvis €1) kreves, som deretter blir leiekreditt.
Kostnader (WienMobil Rad): Standardtariffen er €0,75 per 30 minutter, med en maksimal dagspris på €19. For innehavere av Wiener Linien årskort, semesterkort, ungdomskort eller klimabillett, gjelder «WienMobil Mix»-tariffen, som reduserer kostnaden til €0,35 per 30 minutter, med en maksimal dagspris på €9,50. Årsabonnement er også tilgjengelig (€59 standard, €29,50 for WienMobil Mix), som inkluderer de første 30 minuttene av hver tur.
Andre utleietjenester: Flere private selskaper som ListNride, Pedal Power og Eddi Bike tilbyr også sykkelutleie, vanligvis på time- eller dagsbasis. Kostnadene for disse tjenestene varierer vanligvis fra €6-€8 per time eller €20-€30 per dag for en standard voksensykkel.
WienMobil Rad-systemet, med sitt omfattende nettverk og svært lave kostnader (spesielt for innehavere av kollektivtransportkort), utgjør et levedyktig og rimelig supplement til hovedkollektivtransportsystemet. Det er praktisk for korte hopp, «siste mil»-reiser fra en U-Bahn-stasjon, eller rett og slett for å nyte byens sykkelruter.
Selv om Wien har et utmerket offentlig transportsystem, tilbyr sightseeingbusser en turistorientert måte å se byen på, med friheten til å hoppe av og på ved ulike interessepunkter.
Store operatører av hop-on-hop-off sightseeingbussturer i Wien inkluderer Vienna Sightseeing Tours, Big Bus Vienna og City Sightseeing Vienna (ofte assosiert med røde busser).
Disse tjenestene tilbyr et turistorientert transportsystem, som tillater fleksibel utforskning langs flere ruter som dekker sentrale byens landemerker. Passasjerer kan hoppe av og på ved ulike anviste stopp som de ønsker. Lydguider på flere språk, inkludert engelsk, er en standardfunksjon.
Billetter tilbys vanligvis for 24-timers, 48-timers og noen ganger 72-timers gyldighet:
Vienna Sightseeing Tours: Voksenpriser starter fra omtrent €39 for et 24-timers pass, €43 for 48 timer og €55 for 72 timer.
Big Bus Vienna: En 24-timers «Discover Ticket» starter fra rundt €42, mens 48-timers «Essential» eller «Explore» billetter (sistnevnte med flere inkluderinger) varierer fra omtrent €45 til €53.
Det er viktig å merke seg at standard Wiener Linien kollektivtransportbilletter ikke er gyldige på disse kommersielle sightseeingbussturene. Disse bussene er primært for å få en oversikt over byens layout snarere enn for vanlig pendling fra punkt til punkt.
Rutene varierer mellom operatørene, men dekker vanligvis de viktigste attraksjonene i Wien, inkludert:
Bussene går vanligvis hvert 15-30 minutt, avhengig av sesong og rute, noe som gir deg god fleksibilitet til å utforske i ditt eget tempo.
For den som har begrenset tid i Wien eller ønsker en enkel introduksjon til byens viktigste severdigheter, kan disse turene være verdt investeringen. Men hvis du planlegger et lengre opphold og har tenkt å utforske grundig, vil Wiens regulære kollektivtransport sannsynligvis være et mer kostnadseffektivt valg.
Uansett hvordan du velger å reise rundt i Wien, vil du oppdage en by som er utrolig godt tilrettelagt for besøkende. Det omfattende kollektivtransportsystemet, de fotgjengervennlige områdene og de gode sykkelmulighetene gjør det enkelt å nyte alt denne vakre byen har å by på – fra storslåtte palasser og museer til sjarmerende kafeer og skjulte smug. Med litt planlegging og kunnskap om transportalternativene, vil du kunne få maksimalt ut av ditt besøk til den østerrikske hovedstaden.