Vancouvers kollektivtransportsystem drives av TransLink og består av et integrert nettverk av SkyTrain (automatisert hurtigbane), busser og SeaBus (passasjerferge). Dette systemet er ryggraden i hvordan de fleste besøkende og lokale kommer seg rundt i byen.
SkyTrain er Vancouvers automatiserte hurtigtransportsystem og en hjørnestein i byens kollektivtransport. Systemet består av tre hovedlinjer som dekker store deler av byen og tilknyttede områder:
SkyTrain er kjent for å være effektiv, ren og pålitelig, med en gjennomsnittlig driftshastighet på 40-45 km/t. Kundeundersøkelser gir systemet en samlet score på 8,2 av 10, selv om det kan oppleves trengsel i rushtiden. Togene går hyppig, vanligvis med avganger hvert 6. til 10. minutt i rushtiden og på dagtid, og mindre hyppig tidlig morgen og sent på kvelden.
Vancouver har et omfattende nettverk av bussruter som gir god dekning i hele byen og nabokommunene. Flåten inkluderer standard dieselbusser samt miljøvennligere elektriske trolleybusser. Bussjåfører får generelt positive vurderinger for sin holdning og trygge kjørepraksis.
For reisende som ankommer sent på kvelden når SkyTrain kan ha redusert frekvens, tilbyr N10 NightBus en forbindelse fra flyplassen til Downtown Vancouver. Reisetiden er lengre enn med SkyTrain, vanligvis rundt 45 til 60 minutter.
SeaBus er en passasjerferge som tilbyr en naturskjønn og praktisk 12-15 minutters kryssing av Burrard Inlet, og forbinder Downtown Vancouver (fra Waterfront Station) med North Vancouver (ved Lonsdale Quay). Dette er en populær transportform som gir spektakulær utsikt over byens skyline, havnen og de omkringliggende fjellene.
SeaBus er høyt vurdert av brukere for generell service (8,7/10), renslighet (8,9/10) og punktlighet (9,0/10). Servicefrekvensen er generelt god, men får litt lavere vurderinger (8,2/10) sammenlignet med andre serviceaspekter.
TransLink bruker et sonebasert prissystem for SkyTrain- og SeaBus-reiser, mens bussreiser har en enkelt sonepris uavhengig av reist distanse. Etter kl. 18.30 på hverdager, og hele dagen i helger og på helligdager, belastes all reise på tvers av SkyTrain- og SeaBus-nettverket med en 1-sonepris.
Betalingsalternativer:
Prisstruktur (voksen, per tidlig 2024-data):
Pristype | 1-sone | 2-soner | 3-soner | Merknader |
---|---|---|---|---|
Lagret verdi (Compass Card) | $2.60 | $3.85 | $4.90 | Rabattert pris |
Kontant / Kontaktløs betaling | $3.20 | $4.65 | $6.35 | Nøyaktig veksel på busser |
DayPass | $11.25 | $11.25 | $11.25 | Ubegrenset reise alle soner, hele dagen |
Merk: Bussreiser er alltid en 1-sonepris. Reise på SkyTrain/SeaBus er 1-sonepris etter kl. 18.30 på hverdager og hele dagen i helger/helligdager.
En enkelt betalt pris tillater ubegrensede overganger på tvers av alle transportmåter (buss, SkyTrain, SeaBus) i opptil 90 minutter, noe som gir fleksibilitet for reisende som trenger å bytte transportmiddel.
Det moderne betalingssystemet, spesielt den utbredte aksepten av kontaktløse kreditt-/debetkort og mobile lommebøker (Tap to Pay) på tvers av alle TransLink-tjenester, tilbyr betydelig bekvemmelighet for norske besøkende som allerede er vant til lignende systemer hjemme.
For reisende som foretrekker mer direkte transport eller reiser utenfor kollektivtransportnettets rekkevidde, tilbyr Vancouver flere taxi- og skysstjenestealternativer.
Lisensierte drosjer er lett tilgjengelige i Vancouver, spesielt i travlere områder som Downtown. De kan praies på gaten, finnes på utpekte drosjeholdeplasser (f.eks. ved hoteller, store attraksjoner og transportknutepunkter), eller bestilles via telefon eller deres respektive selskapsapper.
Kostnadsstruktur: Drosjepriser i Vancouver er regulert og basert på taksameter. Per oktober 2023 inkluderer takststrukturen:
Flere lisensierte drosjeselskaper betjener Vancouver, inkludert Yellow Cab, Richmond Taxi, Kimber Cabs og Garden City Cabs.
Både Uber og Lyft opererer utstrakt i hele Vancouver og er tilgjengelige via sine mobilapplikasjoner. For mange norske reisende vil disse tjenestene føles kjente og enkle å bruke.
Kostnadsstruktur: Skysstjenester bruker dynamisk prissetting, noe som betyr at prisene kan svinge basert på gjeldende etterspørsel, turens avstand, reisetid og typen tjeneste som velges.
Ubers prisstruktur inkluderer en grunnpris på rundt $2.50 CAD, et bestillingsgebyr på omtrent $2.00 CAD, pluss gebyrer på omtrent $0.70 CAD per kilometer og $0.33 CAD per minutt. Lyfts struktur er lignende, med en grunnpris på $2.50 CAD, et servicegebyr på $2.50 CAD, og gebyrer på $0.65 CAD per kilometer og $0.33 CAD per minutt.
Et kommunalt hente-/leveringsgebyr på $0.30 CAD pålegges av disse selskapene for turer innenfor Vancouvers «metrokjerne» (et område som dekker det meste av Downtown og strekker seg østover til Commercial Drive, nord for 16th Avenue) mellom kl. 07.00 og 19.00.
For kontekst koster en UberX-tur fra Downtown til Metropolis at Metrotown kjøpesenter i Burnaby omtrent $18.43 CAD.
Tips: Selv om skysstjenester ofte kan være mer økonomiske enn drosjer for sammenlignbare reiser, er det viktig å være klar over at «surge pricing» (prisøkning ved stor pågang) i perioder med høy etterspørsel (f.eks. rushtid, spesielle arrangementer, dårlig vær) kan øke kostnadene betydelig. For å minimere ventetid, bestill drosje eller skysstjeneste noen minutter før du trenger den, spesielt i travle perioder.
Vancouver er en overraskende fotgjenger- og sykkelvennlig by, med flere nabolag som er ideelle for å utforske til fots eller på to hjul.
Downtown Vancouver, som omfatter nabolag som Yaletown, Gastown, West End og handlegaten Robson Street, er svært gangbar. Mange av byens viktigste severdigheter, restauranter, butikker og offentlige rom ligger innen komfortabel gangavstand fra hverandre. Sentrumskjernen, spesielt langs Robson Street til West Georgia og Burrard Streets, er kjent for sitt utmerkede fotgjengermiljø.
Komfortable gåsko er avgjørende for å utforske Vancouver til fots. Besøkende bør også være forberedt på regn, da Vancouver er kjent for sitt maritime klima, spesielt utenfor de tørrere sommermånedene.
Vancouver har gjort betydelige fremskritt for å bli en sykkelvennlig by, og tilbyr både rekreasjons- og praktiske sykkelmuligheter.
Sykkelutleie:
For eksempel tilbyr Cycle Vancouver bysykler fra omtrent $13 CAD per time eller $52 CAD for en hel dag. E-sykler fra samme leverandør kan leies for rundt $46 CAD for minimum 2 timer eller $92 CAD for en hel dag.
Betal-per-tur-priser er omtrent $1.00 CAD for å låse opp en klassisk sykkel pluss $0.29 CAD per minutt, eller $1.75 CAD for å låse opp en e-sykkel pluss $0.39 CAD per minutt. Ulike abonnementspass er tilgjengelige, for eksempel et 30-dagers pass som tilbyr ubegrensede 30-minutters turer på klassiske sykler, med minuttpris deretter.
Byens egnethet for sykling:
Vancouver er generelt godt egnet for sykling med et voksende nettverk av sykkelinfrastruktur, inkludert mange kilometer med beskyttede sykkelfelt (fysisk atskilt fra biltrafikk), malte sykkelfelt og delte flerbruksstier. Den populære Seawall-ruten som omkranser Stanley Park og False Creek er spesielt populær blant både lokale og besøkende.
Downtown Vancouver har et betydelig antall av disse beskyttede feltene på sentrale gater som Hornby, Dunsmuir og over Burrard Bridge.
Sykling er generelt trygt, spesielt når man bruker de utpekte sykkelrutene. Det anbefales at syklister bruker for- og baklys (spesielt i svakt lys eller regn), bruker lyse eller reflekterende klær, og gjør seg kjent med lokale trafikkregler og sykkelvett. En fartsgrense på 15 km/t håndheves på delte stier som Seawall.
Mens Downtown Vancouver og mange omkringliggende områder som West End og Yaletown er relativt flate, har noen deler av byen bakker. E-sykler kan være en verdifull ressurs for å navigere disse stigningene eller for å dekke lengre avstander med større letthet.
For besøkende som ønsker en mer guidet opplevelse av Vancouver, tilbyr hopp-på, hopp-av sightseeingbusser en praktisk måte å se byens viktigste landemerker.
Gray Line Westcoast Sightseeing er en fremtredende leverandør av disse turene i Vancouver. Disse tjenestene opererer på forhåndsbestemte ruter med flere stopp, noe som gir passasjerene fleksibilitet til å gå av på interessante steder og bli med på en senere buss.
Sightseeingbussene fungerer både som en guidet tur (ofte med innspilt eller live kommentar) og som et transportmiddel mellom spesifikke severdigheter. Dette gjør dem ideelle for besøkende som ønsker å få en oversikt over byen og prioritere hvilke attraksjoner de vil bruke mer tid på.
Disse tjenestene tilbyr vanligvis pass som er gyldige i 24 eller 48 timer. Et 24-timers pass fra Gray Line Westcoast kan koste rundt $65-$67 CAD (omtrent US$47.37) for en voksen, med lavere priser for barn. Prisene kan variere basert på sesong og eventuelle tilleggsattraksjoner inkludert i en pakke.
Billettene gir deg vanligvis ubegrenset tilgang til sightseeingrutene i den angitte perioden, og noen selskaper inkluderer også ekstra fordeler som gratis guidede gåturer i utvalgte nabolag eller rabatter på lokale attraksjoner.
Vancouvers kombinasjon av et omfattende kollektivtransportsystem, en svært gangbar sentrumskjerne, og et voksende nettverk av sykkelinfrastruktur betyr at besøkende, spesielt de som bor sentralt, komfortabelt og effektivt kan navigere i byen uten behov for leiebil. Dette sparer ikke bare kostnader knyttet til leiebil, parkering og drivstoff, men samsvarer også med de miljøbevisste reisepreferansene som norske besøkende ofte har. Uansett om du foretrekker å reise kollektivt, sykle langs havfronten, utforske til fots, eller ta en drosje etter en lang dag med sightseeing, tilbyr Vancouver et transportsystem som er både effektivt og brukervennlig for internasjonale besøkende.