Med et velutbygd nettverk av metro, trikker og busser, samt gode muligheter for taxi, sykling og gåturer, finnes det et transportalternativ for enhver situasjon og ethvert budsjett. Denne guiden gir deg all informasjonen du trenger for å navigere Milano som en lokal, med oppdaterte priser, rutetider og praktiske tips som gjør din Milano-opplevelse sømløs og behagelig.
Milanos kollektivtransportsystem drives av Azienda Trasporti Milanesi (ATM) og er kjent for sin effektivitet, punktlighet og gode dekning. Systemet består av metro, trikker, busser og forstadstog som sammen danner et omfattende nettverk. Regulariteten i tjenesten er imponerende, med metrolinjer som har 99,8-99,9% regularitet og overflate-transport (busser, trikker) rundt 98,9-99,4%.
En av de største fordelene for besøkende er muligheten til å bruke kontaktløse bankkort på alle ATM-tjenester. Dette systemet bruker automatisk den billigste gjeldende prisen, og eliminerer behovet for å kjøpe papirbilletter for mange reiser.
Metroen er ryggraden i Milanos kollektivtransportsystem og består av fem linjer identifisert med farger og tall:
Metronettverket består av over 100 stasjoner og er særlig nyttig for reisende som vil dekke lengre avstander raskt.
Driftstider:
Frekvens: Togene ankommer hvert 2-5 minutt, avhengig av linje og tid på dagen (rushtid vs. utenom rushtid).
Milano har et ikonisk og omfattende trikkenettverk med 18 linjer. Noen ruter, spesielt Linje 1, bruker fortsatt sjarmerende historiske trikker fra 1920-tallet, og tilbyr en unik måte å se byen på. Trikkene er et flott alternativ for dem som ønsker å oppleve byen i et mer avslappet tempo mens de nyter utsikten.
Driftstider: Trikkene går vanligvis fra rundt 04:30/05:00 til 02:00/02:30.
Frekvens: Trikkene kommer vanligvis hvert 3-6 minutt i rushtiden og litt sjeldnere utenom rushtiden.
Milano har et omfattende bussnett med omtrent 120 buss- og trolleybusslinjer som gir bred dekning i hele Milano, og supplerer metro- og trikkenettverkene. Nattbusser opererer etter at metroen og trikkene slutter å gå for kvelden, noe som gjør det mulig å komme seg rundt i byen selv sent på kvelden.
Driftstider: Bussene opererer vanligvis fra 04:00 til 01:45.
Frekvens: Bussene kommer vanligvis hvert 3-6 minutt i rushtiden og litt sjeldnere utenom rushtiden.
Denne forstadstogforbindelsen integreres med metrosystemet og forbinder forskjellige overflatetoglinjer, noe som er nyttig for visse tverrbyreiser og for å nå områder lenger fra det umiddelbare sentrum.
Det finnes flere billettalternativer for Milanos kollektivtransport, tilpasset ulike behov og reiselengder:
Hvor kjøpe papirbilletter: Billetter kan kjøpes fra automater på alle metrostasjoner, samt hos autoriserte forhandlere som aviskiosker (edicole), tobakksbutikker (tabaccherie) og noen barer. Billetter kan også kjøpes ved å sende en SMS til 48444 (sjekk kompatibilitet med ikke-italienske telefonnumre).
For lengre opphold finnes også månedskort (€39) og årskort (€330), med rabatterte priser for ungdom (under 27) og seniorer (65+).
Det finnes også regionale pass som «Io Viaggio Ovunque in Lombardia» (IVOL) som er gyldige på de fleste offentlige transportmidler i hele Lombardia-regionen, med priser fra €17,50 for ett døgn opp til €108 for en måned.
Milano har omtrent 5 000 lisensierte taxier, gjenkjennelige på sin hvite farge og takskilt (som lyser når de er ledige). For reisende som ønsker mer direkte transport eller reiser sent på kvelden, er taxi et praktisk alternativ.
Tilgjengelighet: Taxier finnes på utpekte taxiholdeplasser over hele byen, kan praies på gaten (hvis ledig), eller bestilles via telefon eller dedikerte apper.
Kostnadsstruktur: Prisene er basert på taksameter. De offisielle takstene er:
Bestilling av taxi via telefon medfører kostnader fra det øyeblikket samtalen mottas, noe som betyr at taxien kan ankomme med et betydelig beløp allerede på taksameteret. På grunn av minimumspriser vil en veldig kort taxitur neppe koste mindre enn €6-€10.
Flere kjøredelings- og taxibestillingsapper opererer i Milano:
For reisende som søker standard taxitjenester, er bruk av FreeNow-appen eller å praie en tradisjonell hvit taxi generelt mer vanlig og økonomisk enn å velge Ubers premiumtilbud.
Milanos historiske sentrum (Centro Storico) er spesielt kompakt og svært gangbart. Mange av byens mest kjente landemerker, inkludert Duomo, Galleria Vittorio Emanuele II og Sforza-slottet, ligger innen rimelig gangavstand fra hverandre. Komfortable sko er avgjørende, da spaserturer mellom forskjellige nabolag er en av de beste måtene å absorbere byens atmosfære og oppdage dens skjulte hjørner på.
For besøkende som bor sentralt, vil gåing sannsynligvis være et primært middel for å utforske de umiddelbare omgivelsene, med offentlig transport brukt for lengre avstander eller for å nå områder lenger unna.
Milano omfavner i økende grad sykling som transportmiddel og har ambisiøse planer for å utvide sykkelinfrastrukturen.
BikeMi (ATM Bysykkel): Dette er Milanos primære offentlige bysykkelsystem, drevet av ATM. Tjenesten er tilgjengelig 365 dager i året, vanligvis fra 06:00 til 02:00.
Abonnementskostnader:
Brukstariffer (per tur, etter en inkludert startperiode):
Privat sykkelutleie og turer: Flere selskaper, som Baja Bikes og Unlimited Biking, tilbyr privat sykkelutleie og guidede turer. Kostnader for private turer kan variere betydelig basert på gruppestørrelse, fra €50 til €400 per person. Leie av elsykkel fra disse tjenestene kan medføre et tillegg (f.eks. €15). Standard guidede sykkelturer kan starte fra rundt €40 per person.
Byens egnethet for sykling: Milano jobber aktivt med å forbedre sin sykkelinfrastruktur. Ambisiøse planer inkluderer å lage et 750 kilometer langt nettverk av dedikerte sykkelstier innen 2035, med sikte på å koble bykjernen med forstedene. Under COVID-19-pandemien omdisponerte Milano 35 kilometer med veiareal i sentrum til nye sykkelfelt og utvidede fortau, i tillegg til å utpeke noen gater med prioritet for fotgjengere og syklister og innføre 30 km/t fartsgrenser i visse soner.
Mens Milano gjør betydelige fremskritt, bør syklister fortsatt utvise forsiktighet, spesielt når de sykler utenfor merkede sykkelstier eller i tung trafikk. Egnetheten av sykling for en turist avhenger av deres komfortnivå med urbane sykkelforhold.
Sightseeingbusser tilbyr en praktisk måte å få oversikt over byen og besøke de viktigste attraksjonene i Milano. Disse hop-on-hop-off-bussene kan også fungere som et praktisk transportmiddel mellom sentrale deler av byen, spesielt for førstegangsbesøkende.
De største operatørene av sightseeingbusser i Milano inkluderer:
Bussene går vanligvis hvert 20. til 90. minutt, avhengig av den spesifikke ruten og tid på dagen. Passasjerer kan hoppe av og på ved ethvert utpekt stopp, noe som gir fleksibilitet til å utforske attraksjoner i eget tempo.
Disse bussene kan være en praktisk måte å få en følelse av byens layout og reise mellom forskjellige distrikter hvis rutene deres stemmer overens med en reisendes generelle interesseområder. Billetter er vanligvis gyldige i 24, 48 eller 72 timer, noe som tillater fleksibel bruk over flere dager.
Milano er en by som kombinerer historisk sjarm med moderne effektivitet, og det gjenspeiles i transportalternativene. Enten du foretrekker å ta metroen for rask forflytning, nyte en tur med en av de ikoniske trikkene, leie en bysykkel for å utforske på egenhånd, eller hoppe på en sightseeingbuss for å få en oversikt – byen tilbyr noe for enhver preferanse og ethvert budsjett.
Med et godt utbygd kollektivtransportsystem, muligheten for kontaktløs betaling, og et stadig forbedret nettverk for syklister, har Milano gjort det enklere enn noensinne for besøkende å navigere byen. Denne kombinasjonen av transportalternativer sikrer at du kan nyte alt Milano har å tilby, fra de gotiske spirene på Duomo-katedralen til de trendye kanalområdene i Navigli, og alt imellom.