Miami har et overraskende mangfoldig transportsystem som kombinerer alt fra moderne metrosystemer til fargerike trolleybusser. For besøkende kan det være lurt å tenke «multimodalt» – altså å kombinere ulike transportformer avhengig av hvor du skal og når. Noen områder er svært fotgjengervennlige, mens andre krever transport. La oss utforske alle alternativene.
Miami-Dade Transit er byens hovedleverandør av offentlig transport, med et nettverk som dekker store deler av byen og omegn. Her er de viktigste transporttypene du kan benytte deg av:
Metrorail er Miamis høybanede T-banesystem som strekker seg over 40 kilometer, hovedsakelig i nord-sør-retning. Systemet består av to hovedlinjer:
Metrorail er særlig nyttig for å nå områder som Downtown Miami, Brickell, Coconut Grove og Health District, samt for den viktige forbindelsen til flyplassen. Dekningen øst-vest er imidlertid begrenset, og Metrorail når ikke direkte til populære områder som Miami Beach.
Driftstider: Metrorail kjører fra ca. kl. 05.00 til midnatt, syv dager i uken.
Frekvens: På hverdager kombineres Orange og Green Lines for å tilby avganger omtrent hvert 5. minutt mellom Earlington Heights og Dadeland South i rushtiden. Utenom rushtiden går togene omtrent hvert 7,5 minutt frem til kl. 20.00, deretter reduseres frekvensen til hvert 15.-30. minutt. I helgene går togene vanligvis hvert 15.-20. minutt.
Pris: Standardprisen for en enkeltreise er $2.25.
Miami-Dade Transit opererer et omfattende nettverk av over 95 bussruter som dekker mesteparten av fylket. Bussene er særlig viktige for å nå områder som ikke betjenes av Metrorail, inkludert forbindelser til Miami Beach via broene.
Viktige bussruter inkluderer:
Kvalitet og effektivitet: Metrobus tilbyr bred dekning, men servicefrekvens og punktlighet kan variere betydelig avhengig av rute, tid på døgnet og trafikkforhold.
Driftstider: Varierer etter rute. Flere nøkkelruter som L, S, 3, 11, 27, 38 og 77 tilbyr 24-timers service.
Frekvens: Dette varierer mye. Travle korridorer kan ha busser hvert 10.-15. minutt, mens noen forstadsruter eller mindre trafikkerte ruter kan gå hver time eller sjeldnere. For eksempel går Rute 100 (Aventura Mall til Downtown Miami via Collins Ave) med avganger omtrent hvert 55. minutt.
Pris: Standardprisen for en enkeltreise er $2.25, samme som for Metrorail.
Metromover er et helt automatisert, elektrisk drevet og gratis persontransportsystem. Det opererer på tre høybanede sløyfer – Omni Loop, Inner Loop og Brickell Loop – og betjener områdene Downtown Miami og Brickell finansdistrikt.
Dette transportmiddelet er utmerket for korte turer i sentrum, og forbinder viktige forretningssentre, kjøpesentre (som Bayside Marketplace og Brickell City Centre) og underholdningsdestinasjoner (som Kaseya Center).
Driftstider: Fra 1. juni 2025 er Metromovers driftstider planlagt å være fra kl. 05.30 til 22.00 daglig. Dette er en reduksjon fra tidligere stengetider ved midnatt for å imøtekomme systemoppgraderinger.
Frekvens: Vognene ankommer hyppig, vanligvis hvert 90. sekund i rushtiden og hvert 3. minutt utenom rushtiden og i helgene.
Pris: Metromover er helt gratis å bruke for alle reisende.
Flere kommuner i Miami-Dade County opererer gratis trolleybuss-tjenester, som er populære for lokal reise. Disse inkluderer:
Trolleybussene gir god tilkobling innenfor spesifikke nabolag og er en hyggelig måte å komme seg rundt lokalt på. Det er viktig å merke seg at City of Miami-trolleybusser ikke går til Miami Beach; et separat Miami Beach Trolley-system betjener det området.
Driftstider: For City of Miami-trolleybussene opererer mange ruter fra omtrent kl. 06.30 til 23.00 på hverdager og lørdager. Søndagstjenesten er ofte fra kl. 08.00 til 20.00, selv om noen ruter kanskje ikke har søndagstjeneste i det hele tatt.
Frekvens: Trolleybussene ankommer vanligvis hvert 15. til 45. minutt, avhengig av rute og tid på døgnet.
Pris: Alle trolleybuss-tjenestene er gratis å bruke.
For de betalte tjenestene (Metrorail og Metrobus) er dette de primære betalingsmåtene:
Disse passene gir ubegrensede reiser i sin gyldighetsperiode og kan være kostnadseffektive for turister som planlegger flere daglige reiser.
Taxier er lett tilgjengelige over hele Miami, spesielt i turistområder, ved store hoteller og på transportknutepunkter som flyplasser. De kan praies på gaten i travle områder eller finnes på anviste taxiholdeplasser.
Taxier i Miami (ofte referert til som Yellow Cabs, selv om ulike selskaper opererer) følger en regulert prisstruktur:
Uber og Lyft er vidt tilgjengelige over hele Miami-Dade County og nås via deres respektive smarttelefonapplikasjoner. Bolt ser ikke ut til å være operativ i Miami eller andre amerikanske byer per 2025.
Kostnadsstruktur: Prissettingen er dynamisk og varierer basert på:
Eksempel på basispris for Lyft:
Uber og Lyft gir prisoverslag i appen før du bekrefter en tur, noe som gir god forutsigbarhet sammenlignet med tradisjonelle taxier.
Gangbarheten i Miami varierer kraftig avhengig av hvilket nabolag du befinner deg i. Flere distrikter er usedvanlig fotgjengervennlige og hyggelige å utforske til fots:
Disse områdene har vanligvis en høy konsentrasjon av fasiliteter, spisesteder og attraksjoner innen komfortable gangavstander.
Utenfor disse sentrale gangvennlige nabolagene er imidlertid Miami en mer vidstrakt, bilorientert by. Avstander mellom store distrikter (f.eks. fra South Beach til Wynwood eller Coral Gables) er generelt for lange for praktisk gåing, noe som gjør transport nødvendig.
Miami og Miami Beach har et offisielt bysykkelprogram, Citi Bike, som tilbyr en praktisk måte å leie sykler på for korte perioder.
Utleiealternativer og priser:
Hvis en sykkel beholdes utover den opprinnelige leieperioden, belastes vanligvis et ekstra bruksgebyr, for eksempel $4.95 for hver ekstra 30-minutters periode. Månedlige medlemskap er også tilgjengelige for langtidsbrukere.
Tilgjengelighet: Systemet har over 160 solcelledrevne dokkingstasjoner over hele Miami og Miami Beach, med sykler tilgjengelig 24/7. Brukere kan finne tilgjengelige sykler og stasjonsplasseringer i sanntid ved hjelp av Citi Bike Miami-appen.
Sikkerhet og forskrifter:
Begrensede områder: Bruk av Citi Bike elsykler er forbudt i visse fotgjengertunge soner, inkludert fortau i Miami og Miami Beach, Beach Walk, Lincoln Road Mall, South Pointe Park og Collins/Lummus Park.
Hop-on, hop-off sightseeingbusser er en praktisk måte for turister å få oversikt over byen og reise mellom populære attraksjoner. I Miami er Big Bus Miami den mest fremtredende leverandøren av slike tjenester.
Disse dobbeltdekkerbussene med åpent tak fungerer både som guidet tur, med kommentarer om landemerker og nabolag, og som et transportmiddel som lar passasjerer hoppe av og på ved ulike anviste stopp nær viktige interessepunkter.
Billettpriser og alternativer:
Ulike billettkategorier kan inkludere forskjellige ruter eller tilleggsytelser som båtturer eller sykkelutleie.
Hovedruter og stopp: Big Bus Miami dekker de viktigste turistområdene i byen, inkludert:
Frekvens: Bussene går vanligvis hvert 30. minutt, men dette kan variere etter sesong og rushtid.
Sightseeingbussene er spesielt nyttige for førstegangsbesøkende som ønsker å få en oversikt over byen og besøke flere attraksjoner på én dag uten å måtte navigere i offentlig transport eller betale for flere taxiturer.
Valget av transport i Miami kommer ofte ned til en balanse mellom kostnad, bekvemmelighet og den spesifikke reisen. For eksempel er den gratis Metromover ideell for å navigere i Downtown og Brickell, mens Metrobus er viktig for å nå Miami Beach med offentlig transport fra fastlandet. Samkjøringstjenester tilbyr dør-til-dør bekvemmelighet, men til en høyere kostnad enn offentlige alternativer.
For turister som planlegger flere turer med offentlig transport, kan det å investere i et 1-dags eller 7-dagers pass på et EASY Card eller via mobilappen gi god verdi og brukervennlighet. Uansett hvilken transportmetode du velger, vil du oppdage at Miami er en mangfoldig og spennende by med unike nabolag som alle er verdt et besøk – og nå vet du hvordan du kommer deg dit!