Det som gjør Dubrovnik spesielt er at den historiske gamlebyen er fullstendig bilfri, noe som skaper en helt spesiell atmosfære for besøkende. Her kan du nyte vakre, brosteinsbelagte gater uten å bekymre deg for trafikk, men det betyr også at all utforskning innenfor murene må gjøres til fots. Utenfor murene finnes det flere transportalternativer som gjør det enkelt å reise rundt i byen og utforske alle dens fantastiske områder – fra Lapad med sine strender til Babin Kuk med sine moderne ferieanlegg.
I denne guiden tar vi for oss alle måter du kan komme deg rundt i Dubrovnik på, fra offentlig transport til taxi, sykkel og til fots. Vi gir deg også informasjon om sightseeing-alternativene som finnes, slik at du kan planlegge din kroatiske reiseopplevelse på best mulig måte.
Dubrovniks offentlige transportsystem er relativt enkelt sammenlignet med større europeiske byer, men likevel effektivt for å nå de viktigste områdene i byen. Det er viktig å merke seg at byen ikke har T-bane, tog eller trikk – buss er det eneste offentlige transportmiddelet som betjener området.
Libertas Dubrovnik driver byens karakteristiske oransje busser som utgjør ryggraden i det offentlige transporttilbudet. Bussnettverket er generelt effektivt og rent, med god dekning som forbinder alle viktige bydeler i Dubrovnik.
Rutenett og dekning: Nøkkelruter knytter gamlebyen (med hovedstopp ved Pileporten og Pločeporten) til de nyere bydelene Lapad og Babin Kuk, samt Gruž-havnen og hovedbusstasjonsområdet. Busser på populære ruter går hyppig, spesielt i høysesongen, noe som gjør det enkelt å bevege seg mellom de viktigste turistområdene.
Priser og billettalternativer:
Dubrovnik Pass: Dette turistkortet inkluderer gratis bruk av offentlig transport i byen (dekker vanligvis sonene 1-4, som omfatter Libertas bybussnettverket). Kortet aktiveres ved første gangs bruk på en deltakende kulturinstitusjon eller når det først brukes for å få en bussreise. Bussreiser er da ubegrenset så lenge kortet er gyldig. For besøkende som planlegger omfattende bruk av busser i tillegg til besøk til inkluderte attraksjoner, kan Dubrovnik Pass tilby betydelig verdi.
Tips for bruk av buss:
Taxi er et praktisk alternativ for å komme seg rundt i Dubrovnik, spesielt for steder som ligger utenfor det sentrale bussnettverket eller når du reiser med mye bagasje. Dubrovnik har både tradisjonelle drosjer og app-baserte tjenester tilgjengelig.
Drosjer er lett tilgjengelige i hele Dubrovnik, spesielt på sentrale steder som:
Prisstruktur: Den offisielle taksten for drosjer i Dubrovnik inkluderer vanligvis:
Enkelte brukere har bemerket at drosjer i Dubrovnik kan oppfattes som «ganske rimelige» sammenlignet med andre kostnader i byen, selv om prisene varierer etter sesong og etterspørsel. For korte turer i sentrum kan det forventes å betale mellom €7-15 (ca. 78-167 NOK).
Uber og Bolt er begge tilgjengelige i Dubrovnik og har blitt populære alternativer til tradisjonelle drosjer.
Bolt: Bolt tilbyr flere tjenestekategorier med ulik prisstruktur:
Uber: Uber bruker dynamisk prising, og prisestimater gis i appen før du bekrefter en tur. Generelt tilbyr app-baserte tjenester større åpenhet med forhåndsestimerte priser gjennom appene sine.
Tips for bruk av taxi:
Dubrovniks unike topografi og historiske layout gjør at gange og sykling gir helt forskjellige opplevelser avhengig av hvilken del av byen du befinner deg i.
Å gå er en integrert del av Dubrovnik-opplevelsen, spesielt i gamlebyen. Byens kuperte terreng betyr imidlertid at «gangbarheten» kan variere betydelig mellom bydelene.
Gamlebyen (Stari Grad): Dette området er helt bilfritt og usedvanlig gangbart. Hovedgaten, Stradun, er flat, men mange av de sjarmerende sidegatene er preget av bratte trapper, spesielt på nordsiden som fører opp mot bymurene. De polerte kalksteinshellene, selv om de er vakre, kan bli glatte, spesielt etter regn, noe som gjør passende fottøy med godt grep viktig.
Ploče: Denne bydelen, som ligger øst for gamlebyen, er stort sett innenfor komfortabel gangavstand, og tilbyr fantastisk utsikt underveis. Turen innebærer noen stigninger.
Lapad: Lapad-halvøya er generelt gangbar, spesielt langs den naturskjønne buktpromenaden, som er kantet med kafeer og strender. Å gå fra Lapad til gamlebyen er gjennomførbart (estimert under 60 minutter), men det kan innebære å navigere travlere veier og kuperte partier. Mange besøkende og lokalbefolkningen velger de praktiske bussforbindelsene.
Gruž: Havneområdet Gruž er gangbart innenfor sine grenser, noe som gjør det enkelt å utforske markedet og havnen. Å gå fra Gruž til gamlebyen (omtrent 2-3 kilometer) er mulig, men ruten går langs travlere kommersielle veier, noe som gjør busser eller drosjer til et mer vanlig valg for denne reisen.
Babin Kuk: Dette feriestedet er designet med gangstier og er hyggelig for turer innenfor halvøya, spesielt langs kystlinjen. For tilgang til gamlebyen er imidlertid offentlige busser generelt nødvendig.
Tips for fotgjengere:
Selv om sykkel- og elsykkelutleie er tilgjengelig, er sykling mer en fritidsaktivitet for å utforske Dubrovniks naturskjønne omgivelser enn et primært transportmiddel innenfor de travle byområdene, spesielt gamlebyen.
Sykkelutleie: Utleietjenester for både vanlige sykler og elsykler er tilgjengelige i Dubrovnik. Elsykler er et spesielt godt alternativ for å håndtere byens kuperte terreng. Prisen for leie av elsykkel er vanligvis rundt €35 (ca. 390 NOK) per dag, som typisk inkluderer hjelm, lås og kart.
Byens egnethet for sykling:
Beste tider for sykling: De beste periodene for sykling er våren (midten av april til mai) og tidlig høst (midten av september til midten av oktober) når været er mildere.
Tips for syklister:
Sightseeing-busser tilbyr en praktisk måte å få en oversikt over Dubrovnik og nå viktige utsiktspunkter utenfor sentrum. Disse bussene er spesielt nyttige for å få tilgang til panoramautsiktspunkter uten å måtte stole på offentlige busser eller drosjer.
Disse tjenestene tilbyr panoramaturer som dekker viktige landemerker og naturskjønne steder, med fleksibilitet for passasjerer til å gå av og på ved ulike angitte stopp.
Typiske leverandører: Selv om spesifikke firmanavn ikke alltid er fremtredende i markedsføringen, er «Adriatic Sunsets Sightseeing Tours» nevnt i forbindelse med cabrio minibuss-turer. Generiske «Hop-on Hop-off Sightseeing Bus»-tjenester er også tilgjengelige fra flere operatører.
Priser og billettyper: En 1-dagsbillett koster vanligvis rundt $22-$29 (omtrent €20-€27 / 220-300 NOK). Billetten er vanligvis gyldig for én dags bruk.
Områder og stopp som dekkes: Ruter inkluderer vanligvis severdigheter som:
Frekvens: Busser på disse rutene går vanligvis ofte, for eksempel hvert 20.-30. minutt, noe som gir fleksibilitet for besøkende.
Tips for bruk av sightseeing-busser:
Dubrovnik er en kompakt by med flere distinkte områder, og forståelse av transportalternativene gjør det enkelt å nyte alt byen har å tilby. Fra den bilfrie sjarmen i gamlebyen til de avslappende strendene i Lapad og utsikten fra Srđ-fjellet – hver del av byen har sin egen karakter og er verdt et besøk.
Uansett om du velger å utforske til fots, ta buss mellom bydelene, sykle i de omkringliggende områdene eller bruke sightseeing-bussene for en oversikt, vil Dubrovniks betagende skjønnhet og rike historie gjøre reisen minneverdig.